صفر تا صد آزمون صلاحیت بالینی همه چیز درباره قبولی در این آزمون

Thursday، ۲۰ Ordibehesht ۱۴۰۳

آزمون صلاحیت بالینی چیست؟

زمان ثبت نام آزمون صلاحیت بالینی پزشکی عمومی در 1403

شرایط ثبت نام در آزمون صلاحیت بالینی

حداقل نمره قبولی در آزمون صلاحیت بالینی

مواد درسی آزمون صلاحیت بالینی پزشکی

اعلام نتایج آزمون صلاحیت بالینی پزشکی عمومی 1403

همه چیز درباره آزمون صلاحیت بالینی

کاری از تیم صلاحیت بالینی دکتر علی حسین زاده

آزمون صلاحیت بالینی، یک آزمون برای ارزیابی توانایی بالینی فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی بعد از کارورزی می باشد. این آزمون، یکی از مراحل مهم و اصلی برای ورود به حرفه پزشکی به حساب می آید.
هدف از آموزش بالینی در دوره دکترای پزشکی عمومی، کسب حداقل مهارت‌ های مورد انتظار و ارزیابی مهارت های پزشکی داوطلبان می باشد. کسب نمره لازم جهت قبولی در آزمون صلاحیت بالینی برای فارغ‌التحصیلی دانشجویان، طبابت پزشکان عمومی و شرکت در امتحانات دوره تخصصی، کاملا ضروری می باشد.
این آزمون نمره ندارد و نتایج آن به‌ صورت رد یا قبول شدن به شرکت‌ کنندگان اعلام می‌شود. در نهایت به پذیرفته شدگان، گواهی صلاحیت بالینی اعطا خواهد شد
*****************************************

آزمون صلاحیت بالینی چیست؟

دانشجویان رشته پزشکی عمومی بعد از یک سال دوره کارورزی، باید برای شرکت در آزمون ارزیابی بالینی پزشکی عمومی آماده شوند. این آزمون چهار نوبت در سال بطور هماهنگ در سطح کشور و در دانشگاه های علوم پزشکی برگزار می شود.
هریک از دانشگاه ها، زمان ثبت نام و اعلام نتایج این آزمون را اعلام می کنند. این آزمون، یک آزمون سراسری برای دانشجویان پزشکی است.
هدف اصلی این آزمون که پس از اتمام کارورزی دانشجویان پزشکی عمومی برگزار می شود، سنجیدن تواناهایی بالینی دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته می باشد.
آزمون ارزیابی بالینی متفاوت از آزمون هایی است که بعد از اتمام بخش های مختلف بالینی برگزار می شود. این آزمون از طریق سایت های گوناگون دانشگاه های علوم پزشکی و سایت های معتبر دیگر، به دانشجویان اعلام می شود. در حال حاضر این آزمون سرنوشت ساز، چند بار در سال در ایران برگزار می شود.
*****************************************

زمان ثبت نام آزمون صلاحیت بالینی پزشکی عمومی در 1403

تمامی دانشجویان پزشکی عمومی موظف به شرکت در این آزمون هستند. بدون شرکت در این آزمون و موفقیت در آن، دانشجویان نمی توانند در آزمون های دوره های تخصصی مانند دوره پزشک پژوهشگر شرکت کنند.
این آزمون برای دانشجویان پزشکی اهمیت بسیار بالایی دارد. حتی فارغ التحصیلانی که تصمیم کار کردن به عنوان یک پزشک عمومی را دارند و قصد گرفتن تخصصی را هم ندارند، باید در این آزمون شرکت کنند. آزمون ارزیابی بالینی پزشکی عمومی، برخلاف بسیاری از آزمون های دیگر، نمره ندارد.
دانشجویانی که این آزمون را با موفقیت پست سر می گذارند، گواهی دال بر تایید صلاحیت بالینی اخذ می کنند. در پی آن دیگر مانعی از جهت کارکردن یا شرکت در دوره تخصصی را نخواهند داشت. این گواهی برای داوطلبان و علاقمندان رشته پزشکی، از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.
معمولا زمان ثبت نام آزمون ارزیابی بالینی پزشکی عمومی، از طریق دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، به دانشجویان اعلام می شود. با مروری بر تاریخ های اعلام شده، بیشتر دانشگاه ها، یک ماه زودتر از تاریخ برگزاری آزمون، ثبت نام را شروع می کنند. به عبارتی یک ماه زودتر از زمان برگزاری آزمون، باید ثبت نام انجام شود.
*****************************************

زمان برگزاری آزمون صلاحیت بالینی 1403

دانشجویان متقاضی که تصمیم به شرکت در این آزمون دارند، باید به دانشکده های پزشکی یا مراکز اعلام شده از طرف دانشگاه های خود، مراجعه کنند و پروسه ثبت نام شان را تکمیل نمایند.
دانشجویانی می توانند در این آزمون شرکت کنند که دوره کاروزی خود را که بین 9 ماه تا 1 سال است را تکمیل کرده باشند. طبق آخرین داده ها، تاریخ برگزاری آزمون ارزیابی بالینی پزشکی عمومی (توسط دانشگاه ها) در تاریخ 27 اردیبهشت 1403برگزار می گردد.
*****************************************

شرایط ثبت نام در آزمون صلاحیت بالینی

دانشجویانی که متقاضی شرکت در این آزمون در تاریخ 27 اردیبهشت ماه سال 1403هستند می بایست حداکثر تا تاریخ 1403/01/25 همراه با فیش واریزی هزینه آزمون، به بخش آموزش بالینی دانشگاه خود مراجعه نمایند. هزینه آزمون برای نوبت اول با هزینه آزمون نوبت دوم متفاوت می باشد.
دانشجوی داوطلب در رشته پزشکی، برای ثبت نام و شرکت در این آزمون، می بایست در 6 ماه آخر دوره کارورزی خود باشد. متقاضی باید برای بار اول آزمون، در دانشگاهی که در آن تحصیل می کند، برای شرکت در این آزمون؛ ثبت نام نماید.
چنانچه متقاضی در نوبت اول، قبول نشود، حق این را دارد که در محل دیگری؛ مجدد آزمون بدهد. قبولی در این آزمون، یک شرط اساسی برای فارغ التحصیلی می باشد. دانشجویان بدون قبولی در این آزمون، نمی توانند در آزمون دوره های دستیاری یا تخصصی پزشکی شرکت کنند.
اگرچه تاریخ ثبت نام این آزمون، بطور سراسری در سطح کشور اعلام می شود، ولی ترجیحا بهتر است که به مراکز صلاحیت بالینی دانشگاه های علوم پزشکی محل تحصیل خود مراجعه کنید و اطلاعات تکمیلی را بدست آوردید.
*****************************************

شرایط انصراف از آزمون صلاحیت بالینی

اگر دانشجو به هر علتی قصد انصراف از شرکت در این آزمون را خواستار باشد، می تواند تا 2 هفته بعد از ثبت نام؛ انصراف خود را به دانشگاه محل تحصیل اعلام نماید.
چرا که عدم حضور داوطلب در آزمون، به عنوان غیبت در نظر گرفته می شود و بار دوم هم نمیتواند به صورت رایگان در این آزمون شرکت کند. داوطلبان به خاطر داشته باشند که محدودیتی برای تعداد دفعات شرکت در این آزمون ندارند.
به طور کلی 4 آزمون صلاحیت در 4 تاریخ هماهنگ کشوری، برگزار خواهد شد. این آزمون از طریق دانشگاه ها برگزار می گردد و دانشجویان باید کارت آزمون ورود به جلسه را نیز دریافت نمایند.
تمامی مراحل ثبت نام دانشجویان پزشکی عمومی، از طریق دانشگاه های محل تحصیل آنان و از حدود 1 ماه قبل از تاریخ های اعلام شده، انجام خواهد گرفت
*****************************************

حداقل نمره قبولی در آزمون صلاحیت بالینی

از دیگر نکات مهم این آزمون این است که دانشجویان دوره پزشکی عمومی که شرایط فوق را دارا باشند می بایست با مراجعه به دانشگاه محل تحصیل خود، اقدام به ثبت نام در آزمون مهارت های بالینی نمایند.
اما فارغ التحصیلان دوره پزشکی عمومی، باید برای انجام مراحل ثبت نام به مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور مراجعه نمایند. قبل از ثبت نام برای این آزمون باید در نظر داشته باشید که در این آزمون نمره ای اعلام نمی گردد، اما هر شرکت کننده می بایست حداقل 12 نمره از نمره کل 20 را کسب کند.
بعد از قبولی در آزمون ارزیابی بالینی، داوطلبان می توانند برای ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی نیز اقدام نمایند. با توجه به اینکه اسامی واجدین شرایط شرکت در آزمون ارزیابی بالینی به مرکز آموزش دانشگاه های آنان ارسال می گردد، دانشجویان می توانند در مهلت های تعیین شده به دانشگاه های محل تحصیل و محل برگزاری آزمون خود، برای تکمیل ثبت نام مراجعه نمایند.
*****************************************

مواد درسی آزمون صلاحیت بالینی پزشکی

آزمون صلاحیت بالینی پزشکی عمومی 1، 2، 3 و 4 از دوره های آزمون ارزیابی مهارت بالینی پزشکی عمومی هستند. یکی از مهم ترین مواردی که داوطلبان ثبت نام در آزمون دکتری باید به آن توجه داشته باشند، شناسایی مواد و منابع اعلام شده برای این آزمون می باشد.
ایستگاه های داخلی ، جراحی ، زنان ، اطفال ، طب اورژانس و بخش های مینوری که داوطلب در طول تحصیل خود گذرانده است از ایستگاه های سوالات آزمون صلاحیت بالینی می باشد که بانک سوالات آزمون صلاحیت بالینی موجود است
*****************************************

کتاب های کمک آموزشی آزمون صلاحیت بالینی

برای موفق شدن در این آزمون، کتاب های آموزشی متعددی از جمله کتاب جامع آزمون صلاحیت بالینی دکتر علی موجود می باشد.
این کتاب، مرجع بسیار کاربردی و مفیدی برای دانشجویان علاقمند به شرکت در این آزمون است.
کتاب هایی مانند کتاب آمادگی آزمون صلاحیت بالینی دکتر علی ، کمک بسیار خوبی برای یادگیری می باشد ، که از این سایت می توانید تهیه کنید www.salahiatbalini.ir
*****************************************

ارزیابی مهارت های بالینی در آزمون ارزیابی بالینی

ارزیابی مهارت‌های بالینی در آزمون ساختارمند عینی بالینی در پنج بخش به ترتیب زیر تنظیم می‌شود:
مصاحبه و گرفتن شرح حال
مهارت‌های ارتباطی، پروفشنالیسم و اخلاق حرفه‌ای
معاینه فیزیکی
مهارت‌های عملی (procedural skills)
تفسیر پاراکلینیک و اداره بیمار

*****************************************

اعلام نتایج آزمون صلاحیت بالینی پزشکی عمومی 1403

اعلام نتایج داوطلبان از طریق دانشگاه های محل تحصیل آنان صورت خواهد گرفت. پس از برگزاری آزمون ارزیابی بالینی در دانشگاه ها و اعلام نتایج و امتیازات شرکت کنندگان، نتیجه این آزمون در وب سایت هر یک از دانشگاه های علوم پزشکی منتشر می گردد.
همه دانشگاه های علوم پزشکی بعد از بررسی های نمرات، جداولی را تهیه و منتشر خواهند کرد که کد داوطلب و نتیجه قبولی و عدم قبولی داوطلب در آن درج می شود.
در وب سایت های دانشگاه های علوم پزشکی، اطلاعیه هایی در مورد زمان اعلام نتایج آزمون قرار می گیرد. داوطلبان باید پس از شرکت در آزمون، نتایج قبولی و ردی خود را از طریق وب سایت دانشگاه محل برگزاری آزمون، پیگیری کنند.
ممکن است زمان اعلام نتیجه بین یک تا دو هفته به طول بیانجامد. دانشجویانی که جزو قبول شدگان آزمون ارزیابی بالینی باشند، می توانند نسبت به دریافت گواهی قبولی خود اقدام نمایند. سپس در آزمون های دستیاری و یا تخصصی نیز شرکت کنند.
*****************************************

خلاصه آزمون صلاحیت پزشکی

پشت سرگذاشتن آزمون صلاحیت بالینی برای تمامی فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی، طبابت پزشکان عمومی و شرکت در امتحانات دوره تخصصی، ضروری است. در این آزمون، مهارت های داوطلبان محک زده می شود. نتیجه این آزمون یا به صورت قبولی و یا ردی اعلام می شود. برای رشته های پزشکی عمومی و دندانپزشکی، منابع و مواد درسی متفاوتی وجود دارد
آزمون صلاحیت بالینی در چه زمانی است؟
به طور کلی 4 آزمون در 4 تاریخ هماهنگ کشوری، برگزار خواهد شد. این آزمون ها توسط دانشگاه ها برگزار می گردد و داوطلبان باید کارت این آزمون را دریافت نمایند.
حداقل نمره قبولی در آزمون صلاحیت بالینی چند است؟
قبل از ثبت نام برای این آزمون باید در نظر داشته باشید که در این آزمون نمره ای اعلام نمی گردد، اما هر شرکت کننده می بایست حداقل 12 نمره از نمره کل 20 را کسب کند.
انصراف از آزمون صلاحیت بالینی چه شرایطی دارد؟
اگر دانشجو به هر دلیلی از شرکت در این آزمون منصرف شود، می تواند تا 2 هفته بعد از ثبت نام؛ انصراف خود را به دانشگاه محل تحصیل اعلام نماید.
برای قبولی در آزمون صلاحیت بالینی تنها بانک سوالات صلاحیت بالینی نوشته دکتر علی حسین زاده کافی بوده و می توانید از سایت https://salahiatbalini.ir تهیه کنید و بی دغدغه و با داشتن سوالات و داشتن سوالاتی که بارهای تکرار شده اند قبولی بی استرسی را تجربه کنید

https://salahiatbalini.ir

رفرنس :

سایت صلاحیت بالینی دکتر علی

https://salahiatbalini.ir

توصیه می شود مطالب زیر را مطالعه نمایید و از این صفحات نیز بازدید داشته باشید

شما می توانید با کیلیک بر روی این بخش از کتاب نسخه های درمانگاهی و اوردرهای بیمارستانی دیدن فرمایید با کیلیک بر روی لوگوی دکتر علی می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید و سایر کتابهای مارا مشاهده نمایید

کتاب نسخه های درمانگاهی و اوردرهای بیمارستانی دکتر علی

کتاب جامع صلاحیت بالینی دکتر علی با قبولی تضمینی

اپلیکیشن نسخه نویسی و اوردر نویسی دکتر علی دانلود رایگان

از صفحه سایر نسخه های پزشکی دیدن فرمایید


از سری سوالات صلاحیت بالینی در آزمون صلاحیت بالینی

1. سوال صلاحیت بالینی ایستگاه جراحی معاینه پستان کیلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه شوید

2. سوال مرتبط با شکم حاد و معاینات درد شکمی و شرح حال درد شکمی در ایستگاه جراحی آزمون صلاحیت بالینی

3. سوال آپاندیسیت و پریتونیت موضعی از سوالات ایستگاه جراحی آزمون صلاحیت بالینی

4.چگونه به سوال سوچور و بخیه در آزمون صلاحیت بالینی پاسخ درست بدهیم و نمره قبولی بگیریم

5.مدیریت ترومای نافذ قفسه سینه در یک جوان

6.نمونه سوال شستن دست ها در آزمون صلاحیت بالینی

7.برطرف کردن پنوموتوراکس تنشی و توراکوسنتز در آزمون صلاحیت بالینی

8. ترومای قفسه سینه تنگی نفس تعبیه چست تیوب و خارج کردن آن در آزمون صلاحیت بالینی

9. کات دان وریدی از سری سوالات آزمون صلاحیت بالینی