مدیریت بیمار با نارسایی حاد آدرنال در اورژانس از سری سوالات احتمالی آزمون صلاحیت بالینی

Wednesday، ۲۴ Amordaad ۱۴۰۳

مدیریت بیمار با نارسایی حاد آدرنال در اورژانس از سوالات احتمالی آزمون صلاحیت بالینی

برای خرید کتاب خلاصه طلایی آزمون صلاحیت بالینی مرداد 1403 اینجا کیلیک کنید

برای شب آخر این کتاب جواب میده

نمونه سوال مسمومیت با استامینوفن در آزمون صلاحیت بالینی

نارسایی و کریز آدرنال

اوردرها و مدیریت شرایط کریز آدرنال

بحران آدرنال یک اورژانس پزشکی است که زمانی اتفاق می افتد که کمبود شدید کورتیزول وجود داشته باشد.شرایط زیادی وجود دارد که می تواند منجر به مشکلاتی در عملکرد غده فوق کلیوی شود. غدد فوق کلیوی غدد مثلث شکلی کوچکی هستند و درست بالای هر کلیه قرار دارند. آنها گاهی اوقات غدد فوق کلیوی نامیده می شوند. وظیفه آنها تولید هورمون هایی است که برای متعادل نگه داشتن متابولیسم، فشار خون، سیستم ایمنی و پاسخ استرس به آن نیاز دارید.

 

انواع شایع اختلالات آدرنال چیست؟

شرایط مختلف مربوط به غدد فوق کلیوی شما وجود دارد. برخی از رایج ترین عبارتند از:

*بیماری آدیسون: که به آن نارسایی آدرنال نیز می گویند. در این اختلال، بدن شما کورتیزول ویا آلدوسترون کافی تولید نمی کند.

*سندرم کوشینگ: در این اختلال، سطح کورتیزول شما بسیار بالاست. این اصطلاح را می توان در مواردی به کار برد که دوزهای زیادی از استروئیدها برای درمان برخی شرایط پزشکی داده می شود.

*هیپرپلازی مادرزادی آدرنال: این اصطلاح به شرایط ژنتیکی اشاره دارد که در آن غدد فوق کلیوی شما قادر به تولید کورتیزول نیستند. در نتیجه ACTH افزایش می یابد. بسته به نقص ممکن است سطوح بالاتری از هورمون مردانه ایجاد شود.

*سرکوب غده آدرنال: این یک نوع نارسایی آدرنال است که به منابع خارجی کورتیزول یا هورمون های مصنوعی مرتبط مانند پردنیزون یا دگزامتازون مربوط می شود.

*هیپرآلدوسترونیسم: اگر این بیماری را دارید، بدن شما مقدار زیادی آلدوسترون تولید می کند که می تواند منجر به افزایش فشار خون و کاهش پتاسیم شود.

*ویریلیزاسیون: این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما بیش از حد هورمون‌های جنسی مردانه تولید می‌کند و فقط در زنان یا پسران قبل از بلوغ ظاهر می‌شود.

همچنین شرایط غدد فوق کلیوی مربوط به رشد (تومور) وجود دارد. نظیر:

*تومورهای غده فوق کلیوی: تومورها می توانند برون ده هورمون را مختل کنند، اما معمولا غیر سرطانی هستند.

*کارسینوم قشر آدرنال: این وضعیت نادر به شکل گیری سرطان در لایه بیرونی غده فوق کلیوی اشاره دارد.

*فئوکروموسیتوم: اگر این بیماری را دارید، غدد شما بیش از حد اپی نفرین و نوراپی نفرین تولید می کنند که می تواند فشار خون را افزایش دهد یا قلب شما را به تپش بیاندازد.

*تومورهای هیپوفیز: رشد غیر طبیعی در غده هیپوفیز می تواند با ایجاد اختلال در میزان هورمون های ساخته شده توسط غدد فوق کلیوی، باعث ایجاد شرایط غده فوق کلیوی شود. تومورهای مولد ACTH باعث بیماری کوشینگ می شوند. اگر تومورها به اندازه کافی بزرگ باشند، ممکن است روی سلول های هیپوفیز طبیعی فشار بیاورند و باعث کمبود ACTH و نارسایی ثانویه آدرنال شوند.

 

نارسایی آدرنال چیست؟

نارسایی آدرنال زمانی اتفاق می افتد که غدد آدرنال به اندازه کافی کورتیزول و گاهی اوقات آلدوسترون تولید نمی کنند. زمانی که قشر آدرنال (لایه بیرونی غدد) از بین می رود، تولید کاهش می یابد. این اغلب زمانی اتفاق می افتد که شما یک بیماری خود ایمنی دارید که باعث می شود بدن شما به غدد حمله کند. همچنین می تواند ناشی از تومورها، سل و سایر انواع عفونت ها باشد. این وضعیت به عنوان نارسایی اولیه آدرنال شناخته می شود. نارسایی ثانویه آدرنال، که شایع‌تر از نوع اولیه است، به این دلیل اتفاق می‌افتد که آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH)، هورمونی که از غده هیپوفیز ترشح می‌شود، کافی نیست. اگر هیپوفیز شما به اندازه کافی ACTH تولید نمی کند، غدد فوق کلیوی شما به اندازه کافی کورتیزول تولید نمی کنند. نارسایی ثانویه آدرنال اغلب زمانی اتفاق می افتد که شما گلوکوکورتیکوئیدها (مانند پردنیزون) را برای مدت طولانی مصرف کرده باشید و سپس به جای کاهش تدریجی، خیلی سریع متوقف شوید. همچنین می تواند به دلیل تومورهای غدد هیپوفیز که بر سلول های هیپوفیز طبیعی فشار می آورند یا از جراحی یا تشعشع به غده هیپوفیز ایجاد شود.

بحران آدرنال به چه معناست؟

بحران آدرنال یک مورد اورژانسی پزشکی است. این جدی ترین عارضه نارسایی آدرنال است و به دلیل کمبود شدید کورتیزول اتفاق می افتد. بحران آدرنال می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

علائم بحران آدرنال عبارتند از:

•                    درد شدید در قسمت پایین بدن شما که به سرعت ظاهر می شود

•                    افت فشار خون

•                    شوک هیپوولمیک

•                    حالت تهوع

•                    استفراغ

•                    افت قند خون

•                    درد شکم / معده

•                    ضعف

•                    گیجی

•                    کما

•                    سبکی سر

اگر نارسایی آدرنال دارید، باید همیشه یک داروی تزریقی گلوکوکورتیکوئید همراه خود داشته باشید. مطمئن شوید که خانواده و دوستانتان می دانند که چگونه در مواقع اضطراری تزریق را انجام دهند. سایر عدم تعادل هورمونی و علائم می تواند با اختلالات آدرنال رخ دهد. اینها شامل داشتن پتاسیم بیش از حد ( هیپرکالمی ) یا کمبود سدیم ( هیپوناترمی ) در خون شما است.

نارسایی اولیه و ثانویه آدرنال

در صورت نارسایی اولیه غده فوق کلیه و هنگامی که کورتیزول کافی در بدن وجود نداشته باشد، آلدوسترون نیز به اندازه کافی تولید نمی شود، آن موقع بحران آدرنال رخ می دهد که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

علائم نارسایی آدرنال

 

🎯 ضعف و خستگی افزایش یابنده(مهمترین علامت), بی اشتهایی، افت فشار خون، استفراغ های بی دلیل، میل شدید به خوردن نمک, درد شکم به علت هیپرکالمی، پیگمانتاسیون(ابتدا در سطح اکستانسور، خطوط کف و دست و مخاط دهان)

 

🎯 آزمایشگاهی: هایپرکالمی، هایپوتانرمی، اسیدوز متابولیک خفیف ،آنمی خفیف، لنفوسیتوز، هایپرکلسمی و هایپرکلسیوریا_ثانویه به اسیدوز، ائوزینوفیلی و هیپوگلیسمی که هایپوگلیسمی در کودکان شایعتر است.

 

🎯 پس فشارخون + پتاسیم و پیگمانتاسیون عامل افتراق نارسایی اولیه از ثانویه است.

برای خرید کتاب خلاصه طلایی آزمون صلاحیت بالینی مرداد 1403 اینجا کیلیک کنید

برای شب آخر این کتاب جواب میده

نمونه سوال مسمومیت با استامینوفن در آزمون صلاحیت بالینی

سوالات احتمالی آزمون صلاحیت بالینی ، سوالات شایعه شده صلاحیت بالینی ، سوالات صلاحیت بالینی مرداد 1403 ، آزمون صلاحیت بالینی ، دکتر علی ، دکتر ژیان ، دکترهای خوب ، دانلود سوالات صلاحیت ، خلاصه طلایی صلاحیت بالینی ،

از سری سوالات صلاحیت بالینی در آزمون صلاحیت بالینی

1. سوال صلاحیت بالینی ایستگاه جراحی معاینه پستان کیلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه شوید

2. سوال مرتبط با شکم حاد و معاینات درد شکمی و شرح حال درد شکمی در ایستگاه جراحی آزمون صلاحیت بالینی

3. سوال آپاندیسیت و پریتونیت موضعی از سوالات ایستگاه جراحی آزمون صلاحیت بالینی

4.چگونه به سوال سوچور و بخیه در آزمون صلاحیت بالینی پاسخ درست بدهیم و نمره قبولی بگیریم

5.مدیریت ترومای نافذ قفسه سینه در یک جوان

6.نمونه سوال شستن دست ها در آزمون صلاحیت بالینی

7.برطرف کردن پنوموتوراکس تنشی و توراکوسنتز در آزمون صلاحیت بالینی

8. ترومای قفسه سینه تنگی نفس تعبیه چست تیوب و خارج کردن آن در آزمون صلاحیت بالینی

9. کات دان وریدی از سری سوالات آزمون صلاحیت بالینی